Dat doe ik door (mee) te schrijven aan boeken, voorstellingen, scenario’s, artikelen, commercials, long & short copy, branded content en podcasts. Ook schrijf ik satire voor De Speld en ben medeoprichter en voormalig hoofdredacteur van het satirische online magazine De Pin. Daarnaast geef ik workshops humoristisch schrijven. In 2018 won ik de publieks- en juryprijs van het Leeuwarder Cabaret Festival.  Mijn debuut heet 'Ik durf niets maar doe alles'.

Dat kwam omdat ik een bijbaantje had bij een tankstation. Zo kon ik veel tijd doorbrengen met tijdschriften uit het tijdschriftenschap. Dankzij het bladeren door de bladen wilde ik niets liever dan als Duivel zonder Prada’s bij een glossy werken. Toen ik klaar was met de middelbare school, verhuisde ik naar Amsterdam waar ik Fashion & Branding studeerde aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI). Ik specialiseerde me met een stage bij CosmoGIRL! als tijdschriftmaker en studeerde af met een eigen eenmalig blad. Helaas kon ik na het ontvangen van mijn diploma nergens aan de bak. Het was de recessie van 2008. Daarbij ontdekte ik dat ik graag over andere onderwerpen wilde schrijven dan alleen over mode en beauty. Ik solliciteerde bij ieder denkbaar medium, maar werd nergens aangenomen door mijn gebrek aan  journalistieke ervaring.

Uit frustratie pakte ik een backpack en vertrok een paar maanden naar Amerika om daar aan de slag te gaan in verschillende Nationale parken in Californië als park ranger (een soort mislukte boswachter) . Ik wilde ervaren hoe het was om het tegenovergestelde te zijn van een moderedacteur en blogde in de periode dat blogs net helemaal hip waren over mijn avonturen in de natuur. Opvallend was dat er vooral positief werd gereageerd als ik schreef over de giftige planten die ik had aangeraakt en hoeveel pijn dat deed en over hoe bang ik was voor de beren die over ons kamp liepen. Zo ontdekte ik de kracht van het humoristisch schrijven. 

Na een paar maanden verhuisde ik naar Engeland om daar de master Digital Media & Culture aan de Universiteit van Coventry te studeren. Binnen deze opleiding deed ik de nodige vaardigheden op waardoor ik officieel geen gebrek aan journalistieke ervaring meer had. 

Als tiener, ergens in een dorp in Flevoland, raakte ik gefascineerd door magazines

Nadat ik als een ware Brit in een afstudeergewaad mijn afstudeerhoed in de lucht had gesmeten, vertrok ik naar Londen. Daar ging ik eerst aan de slag als stadsgids op een fiets, waardoor ik leerde improviseren voor een groep semi-aandachtig luisterende mensen. Later vond ik een baan als muziekredacteur, waardoor ik van dichtbij artiesten kon bestuderen en kon ondervragen. Na een jaar Londense gekte kwam ik erachter dat ik graag een baan wilde waarbij ik kon schrijven en grappen kon maken in mijn moedertaal dat ik graag weer aan de rechterkant van de weg wilde fietsen zonder aangereden te worden door een rode bus.

Eenmaal thuis deed ik wat pogingen om aangenomen te worden bij mediabedrijven, maar aangezien nog steeds niemand op me zat te wachten, begon ik uiteindelijk mijn eigen freelance tekstschrijfbedrijfje: The Story Bakery. Ik schreef teksten voor iedereen die tekst nodig had. Van webteksten tot profielen en uiteindelijk ging ik als cultuurredacteur aan de slag voor CJP.

Geïnspireerd door de theatermakers, schrijvers en comedians die ik interviewde, besloot ik in 2016 mezelf in de wereld van stand-upcomedy te slingeren. In 2017 was ik bijna iedere avond in een comedyclub te vinden en in 2018 won ik het Leeuwarder Cabaret Festival. In datzelfde jaar ging ik aan de slag bij De Speld als satireschrijver, speelde in verschillende shows en mocht ik steeds meer grappige content schrijven voor merken. In 2019 richtte ik met collega-comedians het online satirische magazine De Pin op. Een platform door vrouwen vóór alle figuren, waarin ik alsnog mijn tijdschrift-skills kwijt kon zonder dat het over mode en beauty ging. Op dit moment werk ik voornamelijk aan scrips en boeken. De ambitie is world domination met grappige teksten vanuit vrouwelijk perspectief.


De teksten die ik schrijf zijn herkenbaar en zitten vol zelfspot. Favoriete thema’s zijn: creativiteit, ambities en emancipatie. Ik wil met mijn teksten de wereld grappiger maken en het leven minder zwaar. Ook wil ik laten zien dat iets nieuws proberen eng kan zijn, maar zeker de moeite waard is. Voor mij is er geen groter genoegen dan artistieke dromen najagen, ondanks alle angsten die daarbij komen kijken. 

Margarita Zharova 

Henri Verhoef 

Als Martine Bakker ben ik conceptueel bezig met het vergaren van brood op de plank